Image

Bastanis luidsprekers in retro-perspectief

Pre-WOII

Als je ooit naar historische professionele bioscoopluidsprekers uit de eerste decennia van de 20e eeuw luistert, zul je merken dat deze luidsprekers een superieure transiëntrespons, microdetail en maximale dynamiek bieden in vergelijking met gewone moderne hifi-luidsprekers voor thuisgebruik. De oude meesters uit die tijd konden niet aarden op bestaande ontwerpen. In deze tijd voor de Tweede Wereldoorlog was er een hevige concurrentiestrijd tussen de continenten op het gebied van technologisch leiderschap. Er werden grote investeringen gedaan in de wetenschap, waardoor het luidsprekerontwerp in een stroomversnelling raakte.

De buizenversterkers met een laag wattage uit die tijd vereisten zeer efficiënte luidsprekers met enorme bas- en hoorns voor het middenbereik en de hogere frequenties, maar wel voor de best mogelijke geluidskwaliteit. In kleine theaters waren systemen met een open klankkast op basis van breedbanddrivers beschikbaar, met wat hulp van middelgrote bashoorns en hoorntweeters. In de voorbije WOII-periode was een radio thuis heel gewoon en met het opkomende stereogeluid werd serieuze hifi voor thuis geïntroduceerd, maar financieel buiten bereik van de massa. De eerste periode liet de hifi thuis nog een extreem hoog kwaliteitsniveau zien. Dit zou echter snel veranderen. Met de opkomst van betaalbare hoge wattage transistorversterkers in de jaren zeventig van de vorige eeuw, werden ook kleine, goedkope en weinig efficiënte boekenplankluidsprekers ontworpen (Braun) en zo vond stereo zijn weg naar de massamarkt. De totale kwaliteit verslechterde voortdurend en snel door negatieve selectie, aangestuurd door marketeers van groter groeiende elektronicabedrijven. Niet alleen luidsprekers en versterkers gingen in kwaliteit achteruit, maar ook formaten: Het beste was tape op rol, daarna volgde phono met verminderde dynamiek en als laatste stap de kwaliteitsverlaagde digitale formaten.

Vintage horns
Audio as fastfood

Muziek als Fastfood

Tegenwoordig is stereo helemaal niets bijzonders meer, het is betaalbaar en compatibel met alle digitale bronnen. De jonge generatie draagt oortjes en de dagelijkse luistertijd is veel langer dan een paar decennia geleden. Muziek is tegenwoordig overal, in liften, auto's, winkels, restaurants enz... Muziek luisteren is net fastfood geworden. In de huidige consumptiemaatschappij lijkt alles goed te gaan, maar er is een grote verandering gaande in de cultuur. Er zijn momenten in het leven dat zelfs liftmuziek heel fijn en ontspannend kan zijn, maar muziek heeft een veel grotere betekenis. Muziek is een universele taal voor alle mensen wereldwijd en is te vinden in elke menselijke cultuur. Muziek kan grote invloed hebben en we kunnen surfen op een muziekgolf naar de sterren en verder! Een lift kan ons niet naar de sterren brengen, liftmuziek is alleen een kalmerend middel. Mensen beginnen zich echter te realiseren dat muziek uit een slecht systeem, zoals muziek uit slecht ontworpen luidsprekers, meestal niet de positieve emotionele impact heeft waarnaar men op zoek is. Langzaam ontstaat het besef dat een kwalitatief hoogstaand formaat een positievere impact kan hebben op iemands emoties bij het luisteren naar muziek.

Terug naar de technische kant van het verhaal

Er zijn legioenen laag efficiënte meerweg “Reference” luidsprekers verkrijgbaar voor de prijs van een auto of zelfs de prijs van een huis. Vergeleken met de historische luidsprekers uit de eerste decennia van de 20e eeuw klinken de meeste echter als fastfood-smaken. Zelfs voor de beste en duurste hoogefficiënte drivers van tegenwoordig is het moeilijk om te concurreren met de drivers van de oude meester-ontwerpers. De oude Klangfilm en Western Electric apparatuur is niet meer verkrijgbaar, het meeste werd geëxporteerd naar Azië in de jaren dat de oude Odeon theaters sloten. Tegenwoordig zijn er bedrijven die historische drivers van hoge kwaliteit zo goed mogelijk kopiëren, maar het is moeilijk om dezelfde kwaliteit als vroeger te bereiken. Luidsprekers die van deze drivers zijn gemaakt zijn erg groot, maar ze rechtvaardigen de grootte en de prijs in vergelijking met de meeste laag efficiënte “referentie” luidsprekers.

De aanpak van Bastanis is echter anders. Door gebruik te maken van de inzichten en mogelijkheden van vandaag, en door uitgebreid onderzoek te doen naar de oude Masters ontwerpen, heeft Bastanis nieuwe ontwerpen gemaakt van luidsprekers van absolute kwaliteit die kleiner en acceptabeler zijn voor huiskamers met normale afmetingen.

Klangfilm versterker
Bastanis Sagarmatha open baffle

Bastanis ontwerpprincipes

  •  Hoogst mogelijke efficiëntie. 

  • Breedbanddrivers zonder crossover. 

  • Vereenvoudigde ontwerpen, maximaal gereduceerd. 

  • Vermindering van vervormingen - zelfs de dynamische niet-lineariteiten - tot een minimum. 

  • Ervoor zorgen dat alle parameters worden geoptimaliseerd en niet slechts een paar. 

Wanneer de bestaande methodes niet voldoende zijn, zoeken naar nieuwe methodes maar het ontwerp niet compromitteren. Het centrale deel van alle luidsprekerontwerpen van Bastanis zijn de breedbanddrivers die altijd crossoverloos zijn. Als een driver zich goed gedraagt met een goede zelfafrol is het niet nodig crossover-onderdelen te gebruiken voor correctie. Crossover-onderdelen hebben energieopslageffecten en zelfs de beste en duurste onderdelen kunnen de geluidskwaliteit alleen maar verminderen en nooit de kwaliteit van het signaal verbeteren. Sommige luidsprekers van Bastanis hebben breedbanddrivers met een grote diameter en ze produceren een heel natuurlijk middenbereik zonder “balkende” effecten. Drivers met een grote diameter hoeven niet veel te bewegen voor zelfs zeer hoge spl-uitvoer en dus blijft het geluid ontspannen. De transiëntrespons is superieur omdat de zeer efficiënte drivers met een grote diameter en het daaruit voortvloeiende enorme stralingsoppervlak een dynamische headroom bieden die ver boven wat nodig is voor hifi thuis ligt. De hoge efficiëntie, de dynamische headroom en de crossover-loze directe koppeling met de versterkers is verantwoordelijk voor de hoeveelheid fijne details, zelfs op de laagste luisterniveaus. De hoeveelheid fijne details en structuren laten de muziek “leven” en de luisterervaring is op maximaal intens niveau.

Een stap verder

De luidsprekerontwerpen van Bastanis maken gebruik van breedband drivers die de muzikale inhoud weergeven tot 7Khz of 8Khz, afhankelijk van het model uit de lijn. Deze frequentieband bevat bijna alle muzikale informatie. De Bastanis breedband drivers gedragen zich als een enkele bron waardoor het geluidsbeeld groot en natuurlijk is, net als bij full range speakers. De Bastanis breedbanddrivers met grote diameter vertonen buiggolfgedrag naar hogere frequenties. De conussen breken zeer vroeg op en vertonen gecontroleerd resonantiegedrag in de volledige frequentieband waarop ze werken. De resonanties blijven ver onder een storend niveau en de zelfafrol naar hogere frequenties is ook vrij van storende resonanties. Om dit unieke gedrag te bereiken was het nodig om een aantal nieuwe conusbehandelingen te vinden om de papieren conussen elastischer te maken. Daarna volgen aanvullende behandelingen met een verscheidenheid aan zelfgebrande lakken en mineralen die verschillende kleine gebieden van de conussen dempen en de- dempen, afhankelijk van hun gedrag over de frequentieband.

De grotere Bastanis 12″ en 15″ breedbanddrivers zijn extreem hoog efficiënt en evenaren de hoogst efficiënte fullhorn luidsprekers. De tweeters moeten hetzelfde rendement hebben en alleen hoorntweeters hebben hetzelfde rendement. De Bastanis hoorn- tweeters kunnen gemakkelijk spelen vanaf ongeveer 2,5 kHz, maar de breedband drivers reiken veel hoger en de tweeters zijn gekruist bij ongeveer 8 kHz. Dit garandeert dat ze vrij van vervorming en dynamische compressie werken. De Bastanis Gemini tweeters werken als hoorn dipool tweeters en zijn dus vrij van resonanties van de achterkamer. Het zuivere geluid en de dipoolkarakteristieken zijn een voordeel voor de beeldvorming en daarom zijn de Bastanis Gemini tweeters solitair in de competitie van zeer efficiënte hoorntweeters. De kapjes voor het scheidingsfilter van de tweeter worden in eigen huis gemaakt om de best mogelijke geluidskwaliteit te bereiken. Ook de luidsprekerkabel is Bastanis-specifiek en zelfs de parallelle weerstanden voor sommige luidsprekers uit de lijn zijn dat.

De Bastanis-luidsprekers zijn ontworpen tot het maximum van wat technisch mogelijk is, zonder enig marketingcompromis. Er zijn ervaren klanten met een lange staat van dienst die gewend waren aan de gebruikelijke “koop en verkoop” van stereocomponenten en luidsprekers. Sommigen van hen hebben veel geld geïnvesteerd en waren nooit tevreden voordat ze de luidsprekerlijn van Bastanis ontdekten. De meeste klanten houden hun Bastanis-luidsprekers heel lang en gaan niet meer op zoek naar andere luidsprekers, waarvoor mijn hartelijke dank!

  • Robert Bastani

Image
Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Advertisement
If you accept, the ads on the page will be adapted to your preferences.
Google Ad
Accept
Decline